the scene > demoscene

scene portal ihtiyaclari

(1/6) > >>

nightlord:
yine ozene bezene saatlerce ince ince yazdigim bir forum postu daha arkasindan gelen alakasiz mesajlarin golgesinde kalip hic tepki alamadi. Bu da orjinal postta belirttigim gibi forum formatinin yazilari nasil kaybedebildigine super ornek teskil etti. Benim yazdiklarima en cok ve zengin feedback bekledigim insanlardan ikisi hemen benim mesajimin ardindan birbirine girerek beni biraz uzdu.
 
Hemen akabinde neyse ki scenek sitesini gorup mutlu oldum. Su an Skate tasarim ile ilgili input alamayacak durumda oldugunu belirtmis. Bunun icin ben boyle bir portalla ilgili speksel onerilerimi orjinal postumla beraber bu thread'e post etmeye karar verdim. Hem Scenek ekibi hem scene sitesi yapmaya niyetlenecek baskalari icin en azindan bir feedback kanali olusturmak amacim.
 
Eh baslayalim o zaman

nightlord:
orjinal post (http://www.tr-demoscene.info/bbs/showthread.php?t=1783&page=2) ama oraya bakmasaniz da olur :)
 
bence bu scene bir evrimden geciyor.
 
forum ilk kuruldugu zamanlar, neredeyse tamamen yok olmus olan tr-scene'de kendini bu seylere ilgi duyanlardan geriye kalan sonuncu adam zanneden 15-20 kisilik bi grubun birbirini bulmasini ve kontagi surdurmesini sagladi (bu sanirim ozellikle istanbul disindaki spritus ve benim gibiler icin gecerli). Bence 7dx partilerinin scene'i yeniden ateslemedeki basarisi bu forumun yardimiyla da pekiserek partiler arasindaki donemlerde de ayakta kalinmasini sagladi. Bu yuzden bence bu forum bu haliyle ve onceki halleriyle tr-scene'in cok buhranli donemlerinde kritik bir rol ustlendi ve bu rolu basariyla yerine getirdi.
 
tr scene'in bu evriminin sonucu olarak varolmaya devam etmek icin buyumek zorunda oldugunu farketmesi ise son 1.5 yilda oldu. 7d5'ten onceki donemde bu konuda cok da adim atildigi soylenemez. O zamanlarda bu scene'i nasil buyuturuz falan diye tartistigimizi hic hatirlamiyorum. 7d4 zamanlarinda falan zorla tek tuk bir iki release yapilip mutlu olunuyordu. Baska bir deyisle zorla survive ediyorduk. Ama 7d5 ile beraber daha kalabalik kitlelere ulasma ve yeni insan cekme durtusu bizi bu konuda adim atmaya yoneltti.
 
Bunun sonucu olarak artik yalnizca iletisimi saglamanin otesinde ihtiyaclarimiz dogdu.
- urun / grup / scener veri tabani
- urunlere / gruplara / scenerlara oy veya yorum ekleyebilme
- yeni gelen insanlarin konuya giris yapabilecegi iyi organize edilmis tanitim yazilari
- teknik tutorialler
- ... ve tabii ki yine forum
- duzenli periyodik yayin(lar)
 
yani artik scene evrildi ve farkli ihtiyaclara sahip.
 
bu durumun bir suredir farkinda olan bir grup insan var zaten. Bununla ilgili olarak vigo, spaztica, ben, hydrogen ve simdi mrr yorumlar yaptik. ote yandan spritus ve resident'in, hepimizden aldigi destekle yurutmekte oldugu plazma projesi de bu siraladigim ihtiyaclar arasindaki periyodik yayin acigini kapatmaya yonelik onemli adimlar atti.
 
Dolayisiyla aslinda bence boyle web sayfasi mi yapmaliyiz yoksa release mi yapmaliyiz diye bir ayrimda kalamayiz. Ben ikisini de yapmak zorunda oldugumuzu dusunuyorum.
 
Yaptigimiz releaseler cesitli yabanci dev database'lerde ayrik ayrik birikirken, pek cok degerli gorus / yazi forum topiclerinde bir mufredata oturtulamadigi icin yeni birilerine kolayca sunulamazken, bu konuda oturup sapkamizi onumuze koymamiz gerekir. Release yapip derli toplu host edememe durumu ile karsi karsiya kalmamaliyiz. Ayni sekilde web sayfasi ustune web sayfasi yapip icini dolduracak kadar release yapmazsak da bence komik duruma duseriz.
 
Su ana kadar yeterince release / yazi olmadigi icin boyle bir siteye gerek olmamis oldugu dusunulebilir. Ama artik boyle bir siteyi dolu dolu kilacak kadar cok yazili materyal ve release var bence. Hali hazirda webde olan benim, vigonun, skate'in, erik'in ve anes'in tutorialleri, ve ilaveten plazmada bugune kadar yayinlanmis yazilari biraraya toplasak bugun itibariyle toplam 70-80 makalelik bir birikim elde etmis oluruz ki bu sanirim bizi turkiyenin teknik acidan en dolu sitelerinden biri yapabilir. Butun bu yazilar su an bir cok siteye yayilmis bir halde durmaktalar.
 
mrr'in bu posttaki commentlerini bu perspektiften algilamamiz hepimiz icin daha faydali olur bence. Ki Spaztica da zaten bu konunun cok uzun zamandir farkinda oldugu icin bazi calismalara baslamis gorunuyor :)
 
Bu perspektiften bakildiginda tr-scene'in guclu bir imaja ve markaya sahip olmasi acisindan bir noktada forumumuzun da kendi kodladigimiz bir platforma gecmesi fikrini uzun vadede ben de destekliyorum. Ama benim kisisel fikrim, bir urun database'inin ve bir article database'inin daha yuksek oncelikli oldugu yonunde

nightlord:
Oy Verme ve Chartlar
 
Efendim simdi ben derim ki demoscene'in icinde her zaman olagelen tatli rekabet olayini desteklemek ve release yapanlara heyecan yasatmak adina urun/scener/grup db sitesine oy verme ve chart siralama ozellikleri vermekte fayda goruyorum. Bunun icin pouetteki thumb up thumb down methodu olabilecegi gibi, CSDBdeki gibi 1-10 arasi oy verme de olabilir. Ben CSDB'deki sistemin ozellikle grup ve scenerlari oylamak icin daha uygun oldugunu dusunuyorum. Ama bu oylama konularinda bol bol tartisilmasinda bence fayda var.
 
Bence cok onemli bir diger konu daha var. O da chartlari guncel ve all-time diye iki turlu olusturmak. Bunu defalarca csdb'ye de onerdiysem de orda sonuc alamadim. Ama bunun yeni insanlari motive etmek acisindan cok onemli oldugunu dusunuyorum.
 
Cunku soyle bi problem var mesela bi adam bundan on yil once super seyler yapmis ve hakli olarak bi suru oy almis. yeni biri bugun teknik olarak belki ondan daha iy seyler yapiyor. Ama agziyla kus tutsa chartlarda obur adami gecemiyor. cunku eski adam zamaninda o efekti ilk yapanmis falan filan. Bu adamlarin all time chartta hangisi ustte olmali hangisi altta olmali tartisilir. Ama en azindan guncel bi chart olursa yeni adamimiz da guncel listelerde hakettigi yere oturur. ve dikkat ceker. cunku unutmayin boyle bi siteye yeni gelen insanlar genelde ilk olarak chartlarda gordukleri demolari ve kisileri arastirip onlarin demolarini izliyor. Dolayisiyla yeni insanlara visibilite kazanma imkani tanimak icin guncel chart konsepti onemli bence. Haa bunun yaninda all time chart kesinlikle olmali. Mesela En iyi gfx'er chartlarinda Turbo ile rephisto'nun veya hydrogen'in nasil konumlandigini kim gormek istemez. ben isterim mesela :)
 
kullanicilar herhangi birseye yine tek oy verecekler. fakat chartlar listelenirken mesela bi tane butun zamanlarin en iyi demolari diye bi chart olacak ve buna butun demolar katilacak. Bir tane de mesela Son 6 ayin en iyi demolari diye bi chart olacak. bunda sadece son alti ayda release edilmis urunler siralanacak.
 
ayni mantik scenerlar ve gruplar icin de olacak. ama sureler farkli olabilir. Mesela son 1 yilda En iyi coderlar gibi bi chart olabilir ve bu chart'a sadece son 1 yil icinde bir release yapmis olanlar katilabilir.
 
ya da baska alternatif sistemler de onerilebilir.
 
mesela benim ilginc olacagini dusundugum bir yol su: sadece urunlere oy verilir. ama bu oylamada her urun icin kod, design, gfx, muzik, genel gibi kategorilerde oy kullanilabilir. bunun kolay kullanilir olmasi icin mesela kullanici gidip genele 8 verince butun kategoriler default 8 ile doldurulur. boylece ince ince ugrasmak istemeyen kullanici boyle oy verir. isteyen ise bu noktada kategorileri tek tek kullanarak "bence bu demoda koding biraz zayif ama gfx cok iyi " falan diyebilir.
 
Boylece oylanan demolari yapan scenerlar demodaki credilerine gore oy almis olurlar. Bu oylar bir algoritma ile kisilerin guncel ve all time skorlarini olusturur. mesela guncel skoruna sadece son donemde yaptigi urunlerden gelen oylar tesir eder. Boylece mesela gecmiste iyi demolar yapip cok puan alan birisi son iki yilda biseylerin kenarina iki satir kod yazarak guncel chartlarda kalamaz.
 
Butun bunlari kafalarda bir takim yeni fikirler tetiklemek icin yaziyorum. umarim pek cok kisi bu thread'e "aaa aslinda bi de su olabilir " seklinde cevap atar.
 
Unutmadan bir de chartlar ayni zamanda platforma gore de ayrilabilir. Ama bence yine mutlaka butun platformlarin ortak yer aldigi chartlar da olmali. Mesela all time all platforms demo kategorisinde Living 3. sirada ama all time c64 demo kategorisinde 2. sirada falan diyebilmek guzel olur kanimca.
 
Evet dokulun fikirleri bakalim :)

spaztica:
güzel yazmışsın bilgem... benim bu konudaki düşünecelerim şöyle (ki uygulaması da geliyor akabinde)...


ben senelerdir düzenlenen party'lerde puanlama sistemine uyuz olmuşumdur (votesheet'leri de ben hazırlamış olsam da). sebebi de hakkını veren bir değerlendirme sistemi uygulanamaması. geçen vigo ile de konuştuk bunu, ama parti sıkışıklığında olamayacağını anladım. ama bu sistemi, zaten emir ile konuştuğumuz üzere file-area'yı da düzenleyen siteyi yaptığımdan, onun üzerine uygulamak isterim.

şöyle ki;

yapılan voting'ler thumbs up ve down olamaz, olmamalı da. bir ürünü belirleyen birkaç unsur söz konusu. bu yüzden her ürüne 3 ya da 4 alt başlıkta voting yapılmalıdır. klasik bir demo için örnek alırsak:

- estetik eksen... görsellik, art-work, art direction, grafikler, sinematografik tasarım
- ses ekseni... müzikalite, ses senkronu ve müziğin demoya katkısı
- kod ekseni... coding becerisi, efekt zenginliği, çarpıcı optimizasyonlar
- zaman ekseni... zeitgeist (yani güncelliğe, o dönemde yapılan alternatiflere uyumu) ve üretim süreciyle ilgili bilgiler ışığında değerlendirme (on-the-fly kodlanmışsa gibi)

parti oylamalarında ben bir değerlendirmede bulunurken bütün bunları göz önünde tutarak oy vermeye çalışırım. ama çoğu zaman bir eksende daha iyi olan demonun diğer eksenlerdeki negatifliği, onun puanının ortalamasını düşürüyor. bu yüzden ben değerlendirmelerde -en azından böyle bir site yapısında- bunların ayrı kaydedilmesi ve buna göre farklı eksenlerde charting yapılmasını daha sağlıklı buluyorum. madem offline ve oylamak için bol vakit de var, daha çok istatistiksel verimiz olmalı derim.

tekrar geleceğim bu konuya, ama bilgem'in zamansal eğrideki değerlendirme düşüncesinin üzerinden bir kez daha geçmek istiyorum. tabii sizlerin de bu oylama sistemi hakkındaki fikrinizi almak isterim.

ref:
parti oylamasında çok tecrübem yok ama, thumbs up veya down diyenler kafalarında bazı kriterleri düşünerek bir ortalama çıkartıp karar vermezler mi? Yani bu oylama şekli bence doğru gibi.

Ayrıca grafik ve ses için ayrı compolar oluyor genellikle. Demo'yu kollektif bir ürün olarak değerlendirmek daha akıllıca değil mi?

kod ve güncellik ekseninde karar vermek de oylayıcıların tümünün kod yazmayı bilmesi ya da demo scene'i günü gününe takip ediyor olması gerekir, ki arada bu işlerle uğraşmayan kızlar dahi oy veriyor.

Demo'yu sanki bir sinema filmi gibi düşünebiliriz bence, önemli olan üzerimizde bıraktığı duygugur. Heyecanlandıysak izlerken, thumbs up. Sıkıldıysak, down. Bu demonun içindeki tek bir efekt ya da bölümden bile kaynaklanıyor olabilir.

Geçen sene resident'in text mode demosu, yabancı gruplardan aşağı kalır yanı yoktu, çok yeni bişey de yoktu, ama two thumbs up'tı benim için. başkası bu kadar etkilenmeyebilir, tüylerim diken diken olmuştu. şimdi bir text mode demoyu grafik açısından nasıl değerlendirebiliriz ki?

Hala ayrı kriterler olsun dersek, Ozaman farklı dallarda yarışmalar olabilir. "En iyi grafikli demo", "en iyi demo müziği", "en başarılı 3dmodel", "en iyi yardımcı poligon" falan... oskar'a çevirdim olayı...

Ceketimi alayım...

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git