the scene > demoscene

Tr Partilerindeki Ürün Kalitesininin Yükselmesi Gerekliliği Hakkında

(1/3) > >>

Hydrogen:
Wisdom'ın Nightshift'07 parti raporları threadi altındaki yazısını okuduktan sonra, onun çok önemli bir noktaya parmak bastığının
farkına vardım.
Bu yazı biraz da bir organizatörün "Öz eleştirisi" olarak algılanabilir.
Özellikle 7d6 ve ardından Nightshift'07 stufflarının kalite/sayı oranında, genel olarak bakıldığında, 7d5 ve Nightshift'06 stufflarına göre büyük bir düşüş var.
Ben 7d6'daki düşüşü , partinin son ana kadar belirsiz olan tarihinde aramıştım. + Nightshift ile arasında kısa bir zaman dilimi olduğu için, 7d6'ya stufflarını yetiştiremeyen scenerlar için Nightshift cazip görünüyor olmalıydı benim gözümde. Bu sebepten 7d6 stuffları bende hayal kırıklığı yaratmadı. Ancak beklediğim kalite/sayı oranı malesef Nightshift'07de de gerçekleşmedi.
Scenerlar bir parti olduğunda, içlerine sinmese bile bir şeyler release etmek istiyorlar ya da bir şeyler release etmenin bir görev olduğu düşünülüyor. Bence bu biraz da bu zamana kadar gelen partilerdeki, genel olarak release sayısı çokluğu baz alınmış formatın getirdiği bir yan etki.
7d2'yi organize ederken, Türkiye'de scene hevesinin-hobisinin yeniden ortaya çıkacağı ile ilgili bazı şüphelerimiz vardı. Ancak bir partinin gerçek bir demo partisi olması için, mutlaka competitionlara ihtiyaç olduğunu düşündük. 7d2'de beklemediğimiz sayıda ürün sunuldu. Açıkçası ön-eleme gibi şeylerin gerekliliğini düşünmedik bile. Sonuçta Tr'de ilk kez, yarışmalı bir parti organize edilmişti ve ne kadar çok ürün, aktivitenin o kadar körüklenmesini sağlayacaktı. Hatta 7d2 ile birlikte "on the fly compo"'yu ortaya çıkardık(Biz icat etmedik yanlış anlaşılmasın). Amaç insanların parti mekanında ne olursa olsun bir şeyler ortaya çıkarmasını sağlamaktı. "On the fly" bir eğlencelik olarak ortaya çıksa da zaman içerisinde bence gereğinden fazla önem verilen bir durum oldu.
Öyleki 7d3 neredeyse On the Fly bir parti idi. Çok güzel ürünler release edildi. Katılım bir önceki seneden "1" kişi eksikti ve hayal kırıklığı yaratmıştı. Ancak oradaki scenerların bir şeyler üretme gayreti çok yüksekti ve daha fazla ürün release edildi 7d3'de. Fakat compo esnasında büyük organizasyon hataları oldu. Deadline'dan sonra "bu da vardı compoya katılacak" şeklinde bazı eski ürünlerin sunulması gibi yanlışlar yapıldı. Bunda organizasyon olarak, organizasyondan çok kendi stufflarımız ve eğlencemizle ilgili olmamızın payı büyük.
Bir sonraki parti 7d4'de nüfus biraz daha arttı ve az da olsa scener olmayanlar da partilere katılmaya başladılar. 7d4 esnasında organizasyondaki büyük aksamalardan dolayı gene düzgün bir compo deadline'ı yapamadık. Ve compolar gecikti. Gecikince düzen dağıldı. Kesin kurallar koyamadığımızdan dolayı, tarihin en sorunlu composunu gerçekleştirdik. On the fly gene bu partinin de yıldızıydı.
7d5'e gelindiğinde, bir çok şeye dikkat ettik. Compolar teknik aksaklıklardan dolayı gecikse de, genelde yerli yerinde oldu. On the fly componun önemini biraz azaltarak insanların partiden önce partiye hazırlanmaya alışmalarını sağlamaya çalıştık. Derli toplu bir parti olduğunu düşünüyorum 7d5'in. Gene de on-eleme gibi sistemleri uygulama gereğini görmediğimizi belirteyim.
Nightshift'06 organizasyonundan önce Nightlord'la konuşurken, o bana "On the fly" olayına bu partide çok önem verilmeyeceğini, insanların partiye önzeden hazırlanmış stufflarıyla gelmelerini istediğini söyledi. Ben de bunu isabetli bulduğumu belirttim. Ancak Nightlord'un önem verdiği bir konu daha vardı "Preselection" yani "Ön eleme" (Bu Wisdom'ın da daha önce defalarca dile getirdiği bir kavramdı, belirteyim). Nightshift 06'da benim gözlemlediğim arzu edilen ön elemenin gerçekleşemediği. Özellikle bilgisayarla yapılmayan stuffların yarıştığı grafik compo buna en iyi örnek. Ancak Nightshift'06'nın ana planlarında bu vardı bunu belirteyim.
Nightshift 06'da çok güzel stufflar release edildi. Ve 7d5'den sonra, önceden hazırlanma konusunda büyük bir gelişme daha gösterildi.
Bu olayın ardında 7d6'yı patlatmak isteyen bizler, rekabeti körükleyecek bir konsept düşündük. 7d6'nın ilk konsepti "Yarış"'tı. Sayfa için ışıklar, damalı bayraklar, hatta bilimsel anlamda yarışlar. (ışte Newton'un klasik fizik kanunlarını ortaya çıkarması bile bir yarış gibi) Çünkü 7d5 ve Nightshift'in ardından gerçekten gaza gelmiştik.
Ancak 7d6 için yer bulma sorunu ve vaad veren sponsorların sözlerini yerine getirmemesi nedeniye parti neredeyse iptal noktasına geldi. Bunun ardından son ihtimallerden biri gerçekleşti ve partinin bir lise binasında yapılması kararlaştırıldı. Bu partiden 1 ay önce duyuruldu.
Konsept bence güzel olmuştı "Real old school event for sceners". En çok eğlendiğim partilerden biri oldu bu. Ancak malesef competitionlar anlamında büyük bir gerileme oldu 7d6. Sorun releaselerdeki Kalite/sayı oranının düşüş göstermesiyle birlikte, bizim de competition anlayışımızı, farkıda olmadan (yorgunluk, önemseme eksikliği) gerek organizasyon olarak, gerekse düşünce yapısı açısından 7d3'e geriye sarmamızdı.
7d6'dan sonra releaselere baktığımda, Nightshift 07'de, 7d6'ya ürünü yetişmemiş olanlar kimbilir neler release edecekler diyerek avundum biraz.Çünkü tatmin edicilikten çok uzak bir compo idi bu. Hatta csdb'deki parti yorumlarından biri şu idi.
"what a pity there isn't many releases - considering it was multiplatform party."
Bu yorumu gördüğümde gerçekten geriye attığımız bu adım için biraz daha üzüldüm. Gene de Nightshift'i beklemek gerek dedim. Ancak Nightshift'07 geldiğinde beklenen olmadı ve competitionlarda kalite/sayı oranı, bir önceki Nightshift'in altında kaldı.
Genel olarak bu son iki partide, 7d5 ve Nightshift'06da filizlenen düşünce yapısını uygulamaya geçiremediğimiz ortada. Yıllar içerisinde organizasyonlarımızda yayınlanan ürünlerin kalite üst limitini arttırırken, kalite alt limitini olduğu yerde bıraktık. Ürünlerin sayısının fazla olması, gerçekten çekici ürünlerin sayısının da armasına neden oldu ve spotlar genelde bu ürünler üzerine çevrildiğinde, eleştirilebilecek ürünleri eleştirmek gerekliliği unutuldu. Bu zamana kadar partilerimizde, scene'de çok da ciddiye alınmayacak bir çok ürün de yarıştı. Ancak bu sayı gittikçe azalması gerekirken bu azalma gerçekleşmedi. "Adil reviewların" azlığı bence bunun en önemli nedenlerinden.
Ben bu sebepten, içinde bulunduğum 7d serisi organizasyonlarda, compo kalitesini arttırmak için neler yapabileceğimle ilgili düşüneceğim. Bu konu ile ilgili aklıma gelen ilk öneriler ise:
-Tr partilerini bir scene standardı olarak görmememiz gerektiğinin anlaşılması. Bu ilk seneler geçerli olabilirdi, ancak bu ülkede ciddiye alınan, imrenilen bir scene yapısının oluşması için standartlarımızı yükseltmemiz gerekmekte. Özellikle de en düşük seviye stuffların kalitesi arttırılmalı. Ön-eleme bu konu için ilk önlem.
-Ürün ortaya koyan gruplara daha iyi bir yön çizmek de önemli. Bu zamana kadar çok az review ve çok fazla thumbs-up yapıldı. Review sayıları artmalı.
-Scene'in gerçekten ciddi bir hobi olduğu ve ciddiye alınan kaliteli stufflar
çıkartmak için çok çalışmak gerektiği benimsenmeli.
-Partilerde kuralları tam olarak uygulamalıyız. "Peki partilere gelen insan sayısı artmazsa bunları nasıl yapabileceğiz?" Bence partilere gelen kişi sayısı burada bahsedilen problemden biraz daha farklı ve başka
bir başlıkta ele alınmalı.
Yukarıda yazılanlardan sonra, 7d6 veya Nightshift'07 yarışmalarındaki eser sahipleri kendilerini mercek altında hissetmemeliler, böyle yanlış anlaşılmamalı. Burda bahsedilen problemler, ilk partiden bu yana var olan problemler. Hatta bu problemlerin çoğu yurt dışında da var. Sadece daha iyi, daha ciddiye alınan, daha bir profesyonel ve daha keyifli-eğlenceli bir scene deneyimi için bu problemleri çözmeye gayret etmeliyiz düşüncesindeyim.
 
Sevgiler

Bakkada:
Her ne kadar uretenler mercek altinda hissetmesin desen de insan hissediyor.Aslinda solenenler mantikli , bir urun belli bir kaliteyi tutturamiyorsa belki yayinlamamak lazim ama problem sudur ki zaten urun sayisi az bir de on eleme yapilirsa iice duser sayi korkusundayim..
Diger taraftan da Turk Scene'inden cikarsa kaliteli urun cikar sozunu duymak da ayri olurdu hani..

nightlord:

--- Alıntı yapılan: Hydrogen;12805 ---Yukarıda yazılanlardan sonra, 7d6 veya Nightshift'07 yarışmalarındaki eser sahipleri kendilerini mercek altında hissetmemeliler, böyle yanlış anlaşılmamalı.

--- Alıntı sonu ---

Hatta bence 7d6 ve NS07'de eseri olmayanlar kendini mercek altinda hissetmeli belki de (ben de dahil) :)
 
Bu iyi dusunulmus iki yazi icin Wisdom ve Hydrogen'e tesekkurler. Daha sonra daha detayli olarak ben de dusuncelerimi paylasmak istiyorum. Ama yukaridaki yorumu yapmadan edemedim.

datura:
Hydrogen bence de çok doğru konulara değinmiş, benim de hislerime tercüman olmuş bu yazı..

Ayrıca Nightlord senin söylediğin de doğru, sanırım iki boyutu var bu işin ve ikisine de çözüm bulunmazsa tam çözüm olamayacak; çıkan ürünlerde kalitenin bir şekilde yükseltilmesi gerekiyor bu birincisi ve senin de dediğin gibi katılımda bulunmayanların da (çok zaman ben de dahil) daha aktif katılması gerekiyor belki de.

Hydrogen'in dediği gibi biz bu kalite düşüşü ve ürün sayısındaki düşüşü partinin yeri ve tarihinin netleşmesinin çok gecikmesine bağlıyorduk; oysaki nighshift07 ile beraber sorunun çok daha başka yerlerde olabileceği ortaya çıktı

ref:
Evet partide yeterli ürün yoktu, fakat katılım da 70 kişide kalmıştı. BU kişilerin bir kısmının commodore.gen.tr gibi scene dışından olduğunu düşünürsek (ben dahil) ürün sayısının tek problem olmadığını söyleyebiliriz. Eğer 70 değil de 170 scener gelseydi, ozaman daha fazla ürün görecektik.

Tabii bu durum vigo tarafından çok önceden farkedilmişti ve parti öncesinde her foruma defalarca girip sürekli hatırlatmalarla durumu kurtarmaya çalışsa da katılım ve dolayısıyla ürün sayısı yetersiz kaldı.

Tabii kişisel görüşüme göre, scene artık eski scene değil, yaşlandı. Türk scene'inin yaş ortalaması 30'u geçtiğini sanıyorum. Demo yapacak vakit kalmamış kimsede, onu gördüm. Hadi bakalım bir demo çıkaralım desek, birkaç kişi dışında herkes bir bahane bulup ortadan sıvışacaktır, zaten o birkaç kişinin ürünlerini partide gördük.

Bir de iyi tarafından bakalım. En azından hala iki büyük scene partimiz var..

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git