Gönderen Konu: tdsn'den 2 yazı..  (Okunma sayısı 4401 defa)

tdsn'den 2 yazı..

« : 02.08.2008 22:18:08 »
Hızlı düğmeleri aç

spritus

İleti: 933

Çevrimdışı
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://resident.tr-demoscene.info
her ne kadar tdsn olayı çok gerilerde kaldıysa da bazen açıp yeniden göz atmakta fayda var. aşağıda bu güzide textmag'imizden hala geçerliliklerini koruyan 2 tane yazı aldım. ssg'nin "scene'de sorun ne" konulu yazısı ve palpatine'in coding manifestosu konulu eğlenceli yazısı :
 
Alıntı
::scene'de sorun ne? (ssg/arteffect)
 
herkesin bildigi gibi, turkish pc demoscene'in tek eksigi "release"ler...
basit intro'lardan bahsetmiyorum... demo'lar... $oyle ba$layip yarim saat
suren insani surukleyen demolar... yok i$te... pc'de ben hic turk demo'suna
rastlamadim... war diyen ortaya ciksin...
 
peki niye yok -veya yok denecek kadar az-? tom byron $oyle der: "eger bir
scene'de demo'lar release edilemiyorsa tek sebebi siki$ soku$ yoktur". tom
burada sacmalami$ besbelli.. pc scene'inde demo eksikliginin major sebepleri
$unlardir:
 
1 vakit yoktur. insanlar demo yapmak icin cok $evkli ve her turlu
potansiyele sahiptirler ama gunduzleri i$te geceleri de e$te olduklari
icin bir turlu demo kodlayamazlar. bu kesim konumuzun di$inda kaliyor.
 
2 beceri yoktur. coder'lar eblek eblek visual basic'te frp oyunu
kodlamaya cali$irlar. grafikerler adobe photoshop'ta hayvani plug-in'ler
kullanip i$lerin yava$ gitmesinden $ikayet ederler. muzisyenler ise
muzikleri cubase gibi programlarda yaparlar ve daha sonra coder'a "ne
demek 128 kanal midi calamiyorum" diye $ikayet ederler. bu kesim de
konumuzun di$inda kaliyor.
 
3 neyin eksik oldugunu kendileri de bilmezler. i$te bu kesim konumuz
dahilinde. turkiye'de demo gruplarinin cogu kaliteli coder'lar, baba
grafikerlerden ve de ote muzisyenlerden olu$mu$ken neden demo cikmaz?
bo$una du$unmeyin bunu ne onlar ne de ba$kalari biliyor. bunu ben $imdi
burada anlatacam dikkatle dinleyin:
 
eger elinizde bir coder, bir grafiker ve bir muzisyen varsa ve hala bir
demo cikaramiyorsaniz eksik olan tek $ey vardir: fikir. demo'lar sanat
eserleridir ve her sanat eseri gibi bir tema uzerine kurulu olmak
durumundadirlar. eger bir demo coder'in dondurdugu kuplerden, grafikerin
cizdigi alakasiz grafiklerden hele hele de muzisyenin yaptigi post-modern
muziklerden olu$uyorsa hele hele bunlar bir de alfabetik siraya gore
dizilmi$se o $eye demo denmez... halk arasinda bu tur sacmaliklara "coder'in
kup dondurdugu, grafikerin alakasiz grafikleriyle bulanmi$ ve post-modern
muziklerle bezenmi$ i$e yaramaz program" denir.
 
ne demi$tik? fikir. demo kodlarken tum elemanlari motive etmek icin oyle
bir fikir bulmalisiniz grup elemanlari "evet lam boyle bir demo yaparsak cok
kral" olur demeli ve i$e ellerinden geldigince sarilmamlilar.
 
demo'ya ba$lamak icin giri$ noktasi olarak "fikir"i secmemizin ana nedeni
eseri beceriden bagimsizla$tirmaktir. boylece iyi bir fikirle en boktan coder,
en gotten grafiker ve en bagirsaktan muzisyen bile iyi bir i$ cikarabilir.
fikir bir kere ciktiktan sonra ortaya cikacak eserde kod, grafik ve muzik
orani elemanlarin becerilerine gore dengelenebilir..
 
ornek verecem dayanamadim: mesela bir gun grubun hq'suna girdiniz ve "ulan
cok iyi bir fikir buldum bakin bir demo kodlucaz uzayli falan olcak ayni event
horizon'daki gibi bir gemi geliyor ve hangara giriyor falan sonra gemide
mistik olaylar olacak burada kodir konu$acak muzik olayin aki$ina gore gidecek
texture'leri ben cizerim" dediniz... millet te atladi "woa! evet! huleean!"
diye.. ama suklum puklum oturan coder'iniz suskun... "niye susuyon lan, lale?"
diye sordunuz. o da kekeleyerek "am.. ama.. ama... ben 3d bilmem kiii" dedi...
"hassiktir" demeden once bir du$unun.. coder'iniz 3d yapamiyor olabilir peki
ya grafikeriniz? madem coder o kadar maharetli degil verin grafikere... olmadi
grafiker de mi beceriksiz... eh o zaman dagitin grubu, durdugunuz hata...
scene'in seviyesini yukseltin...
 
fikir'le yola cikmanin ba$ka avantajlari da war... insanin dogasi geregi
bir$eyi ogrenmeye ba$ladiginda eger ogrendigi $eyin ne i$e yarayacagi hakkinda
bir fikri yoksa ogrenmesi cok zor olur. dolayisiyla once fikir'le yola
ciktiginizda insanlara ba$tan olaylari ogretmek yerine kendilerinin neleri
ogrenmeleri gerektigini gostermi$ hatta onlarin hayal gucunun de olu$acak
esere cok daha rahatlikla katilmasini saglami$ oluyorsunuz...
 
peki fikir bulurken nelere dikkat etmeli? yaa.. atladiniz hemen her
akliniza gelen fikre sonra grup elemanlari "event horizon? o da ne?", "uzay
cok banal abi yaa, yerde gecen bi$ii yapsak?", "abi ben noon'un stars'i gibi
bi$ii du$unuyodum" dediler... eh. yaziyi sonuna kadar okumazsaniz ba$iniza
gelecegi bu tabi. neyse. fikir bulurken aklinizda tutmaniz gereken en onemli
$ey, fikrin size ve grubunuza ne kadar yakin olmasi gerektigidir. buldugunuz
fikir ozellikle gunluk ortak payla$tiginiz $eylerden ortaya cikarsa "mesela
atiyorum: "coke" isminde bir demo yapiyorsunuz... coca cola kutulari donuyor
ortamda... arkada musician'in trackladigi bir "always coca cola" caliyor... ne
kadar guzel bir fikir yarabbi... ustelik her gun ictiginiz koladan ortaya
cikan bi$ii." grup onu olu$turmak icin hevesle atlayacaktir ortama.
 
bundan dolayi diyecegim o ki, "abi demo kodlayalim hayvani efektler olsun"
demeden once "demo kodlayalim guzel olsun" deyin.
 
$imdi uzayin bakalim hadi.
 
finest,
 
ssg

Alıntı
::1. manifesto (palpatine)
 
bir coder nasil kodmalidir
 
1. coder azar azar kodlamakla yetinmemelidir. ucundan, kiyisindan
kodlamakla yada kodluyormus gibi yapmakla scene yurutulemez. kodulacak
sey lame bi fikir bile olsa tam anlamiyla kodlamak sarttir.
2. kodlanmayan fikir agirlasir.
3. beklemek erdem degil caresizliktir.
4. herkes kendi kodunu yazmak ve gelistirmekle yukumludur. bireysel kodlar
olmadan, evrensel bi koddan soz edilemez. aksini dusunene lamer denir.
5. olmuyorsa olmuyor kurali: m$ programcilari kullansin diye optimizer
kodlamak kadar anlamsiz bi is daha bulunabilir, ama zor olacaktir.
6. coder dedigin koddu mu oturtur.
7. islak olmayan bi kodlama sureci dusunulemez.
8. mohorovicic kanunu: her programda kodlama stilinin degistigi bi satir
vardir. bu noktaya kisaca moho. kod sureksizligi denir. buraya kadar
temiz ve optimize kod yazmaya calisan coder, buradan sonra cabucak
bitsin anlayisi icerisine girer.
9. baskasinin kodunu, text'leri degistirip ben yaptim diye rel eden adama
lamer denirken, baskasinin web sitesini hack edip oraya bi seyler yazan
yahut baskasinin kodunu kirip, ben sunu bunu kirdim diye ortalikta
dolasan adamin goklere cikarilabilmesi, amerika'lilara ozgu deger
yargilari gerektirir.
10. coder, fool-proof dedikleri turden kod yazmaya calismaz, cunku douglas
adams'i coktan okumustur ve evrenin 'fool' yaratmakta kendinden daha
becerikli oldugunu bilir.
11. gauss yasasaydi iyi coder olurdu.
12. tanri, butun evreni tek opcode'ta render edebilen bi coder mi yoksa?
13. visual diller pandora kutusudur ve kapatmak mumkun olmasa bile bu
ugursuz kutunun acilmis oldugunu hatirlamak yararlidir.
14. elegance is a 'must'.
15. -turk coder'lari cok guclu. (alman hatun helga)
16. nasil, sci'i takip edip dergilerde falan su universite bu durumda, bu
univ. su durumda, yeterince makale yazilmiyor, vs vs, yazilari yazdigi
halde kendi konusunda bi tek makale yayinlamayan prof.lar, dr.ler bilim
adami sayilmazsa, kodlama yada gfx. music gibi islerle ugrasmadan geyik
yapanlarda scener sayilmaz.
17. scener olmak icin insanin kendi disinda bi sey olmasi gerekmez, scene
mag. ve party'leri takip etmesi scener'larla sohbet etmesi bile
yeterlidir. bu madde 16. madde ile celiskili degildir.
18. kagida bi kac satir yazmakta zorlaniyorum ama klavye'de sayfalarca
dokturebilirim, sonum ne olacak acaba?
19. database, dtp, cad gibi isler aslinda tam coder'lik islerdir. ama bu
alanlardaki teknolojik gelismenin onlenip, kimi firmalarin ve insanlarin
kazancinin garantiye alinmasi icin yalnizca programcilarca yapilir.
20. programcilar iyi insanlardir, programlari hizli yazarlar, neseli ve
olgun insanlardir. bilgisayardan anlamazlar ayriii.
21. bu manifestodaki madde sayisi yazarin 98'de cikan versiyonuna esittir.
« Son Düzenleme: 02.08.2008 22:24:52 Gönderen: spritus »

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #1 : 03.08.2008 01:21:41 »
Hızlı düğmeleri aç

ssg

İleti: 331

Çevrimdışı
  • ****
  • Sr. Member
    • Profili Görüntüle
bu nerdeyse 12 yillik article'a artik katildigimi pek soyleyemeyecegim :) o zamanin kosullariyla bugun oldukca farkli. o donemin yogun ama wasted uretkenlik enerjisine sahip scene enthusiast kitlesi (#coders tayfasi) bugun yok.
 
bunun otesinde sorun tespitinin de artik ucuzluk oldugunu dusunuyorum. o kadar sorun tespiti article'i yazacagina iki demo kodlasaydin da dersimizi alsaydik diyorum 12 yil onceki ssg'ye. fikir eksikmis bulaydin fikir de kodlayaydin o zaman artis.
 
umut sarikaya karikaturu olarak: "abi scene'de problemin ne oldugunu tespit etmek yasaklanmis"
 
ssg

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #2 : 03.08.2008 02:18:12 »
Hızlı düğmeleri aç

skate

İleti: 5.245

A Sinner Scener
Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.akaydin.com/
ben bugünkü ssg'ye bir demo kodlasan da millet asıl bugün görse göreceğini diyorum. :)

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #3 : 03.08.2008 02:54:47 »
Hızlı düğmeleri aç

GnoStiC


  • Ziyaretçi
ssg'nin yazdiklarinin coguna katiliyorum, ek olarak scene icindeki rekabet'te onemli;

daha dun asm-one'in yenisi ciktimi acaba diye sitesine girmisken, tarihcesini bir okudum.. asmone'in gelismesinde, asmpro adli rakibinin ortaya cikmasinin onemi hemen goze carpiyor..

rekabetin onemli oldugunu sahsen, oncelikle amiga doneminde ankaradan cikan trauma grubunun demosu uzerine gaza gelip cikarttigimiz eserlerden hatirliyorum.. cemetery news 3'un acilis introsunu bir izleyin.. exa (ex-giga)'nin ozellikle isik kaynaginin dolasmasi konusunda cok heyecanli oldugunu bugun gibi hatirliyorum (traumanin demosundakinden daha iyi olmasi konusunda).. trauma'nin demosu cikmasaydi, exa gaza gelmeseydi, bu kadar guzel bir intro ortaya cikarmiydi emin olamiyorum..

diger bir donem ise pc analog donemi.. neredeyse ilk intromuzdan son intromuza kadar kendimiz calip kendimiz oynadik.. o intro/demo'lardan daha iyisini yapabilecek insanlardik hepimiz ama bizi gaza getirecek bir rakip grup yoktu ortalikta.. bizi gaza getirecek rakipler olsaydi, neler cikardi ondan da emin olamiyorum..

su an su saatte, yatmak yerine oturmus code yaziyorum.. .. diye bir cumleye baslamistim ama sonradan, su yazinin linki vermek geldi icimden;
http://www.btinsan.com/1114-04.asp

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #4 : 03.08.2008 11:53:26 »
Hızlı düğmeleri aç

spaztica

İleti: 1.493

Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
plazma'daki yazım da zaten buna benzer bir yazıyı temel alıyordu... ama bu daha net derlemiş sanırım. bu arada da ilgilenenler için 645 yayınlarından 'Bir Hacker Manifestosu' kitabı çıkmış; merak edenler kaçırmasın...

rekabet scene'in en önemli unsuru; diş bileyeceğin bir grup olmadı mı, scene'nin tadı kalmıyor, evet. bu kendini gaza getirmekle alakalı, eğer kendi başına motive olup, yoğunlaşabiliyorsan ne ala, 2-3 product üretebilirsin, ama sonrasında illa ki birileri senin yaptığınla ilgilenir, seni motivasyon aracı olarak kullanır ve daha iyisini yapmaya çalışır. bu rekabet, olumsuzluğu değil, hep daha iyiye gidişi barındırır. tıpkı iki ayrı bilim ekibinin aynı konuda daha hızlı sonuca ulaşmak için çabalaması gibi...

manifestoyu çok beğendim, "kodlanmayan fikir agirlasir" gibi kişinin kendi içindeki konulara da değinecek kadar samimi... ara ara okumak lazım, daha da önemlisi kodlamak lazım...

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #5 : 03.08.2008 20:32:17 »
Hızlı düğmeleri aç

vigo


  • Ziyaretçi
arkadaşlar, traş yapmayın... rekabet mi? yani spaztica'nın bişi kodlaması için biriyle kapışmasımı lazım? yada herhangi birinin?... esas rekabet insanın kendisi ile olan rekabettir. uzunca yıllar pek çok intro/demo/oyun/tool yazan biri olarak her zaman en büyük rakibim kendim oldu... "ulan bunu acaba ben de yapabilirmiyim" derdim o yıllarda... keza, tr deki pek çok compo'da, BRONX olarak illa bi rakip beklentisine girmeden "participate" yani katılmak, çorbada tuzu olmak maksadıyla girmediğimiz compo kalmadı... ve pek çoğunuda kazanarak tek rakibimizin TBL aka The Black Lotus olduğunu gördük :) :) :)

uzun lafın kısası, insanın scene bakışı ile ilgili. ben bunu yaşamımın bir parçası olarak görüyorum, büyük bir community olarak görüyorum. scene sayesinde tonla yabancı arkadaşım oldu, değişik yerlere gittim geyik yaptım şubu... maksat olaydan zevk almak... hani hep derler ya, "kazanmak diil yarışmak önemli" diye...

hani hepiniz bilirsiniz, "ken lee" diye bişi var, bi bulgar kız, pop-star yarışmasında "i cant live with out you - mariah c." şarkısını ken lee diye ezberlemiş hani... geçende utube da bi fransız tv şovu, mariah c.'ye bu kızı gösterdi, herkes güldü filan, ne düşündüğünü sordular, mc büyük bir olgunlukla "ben bu tarz yarışmalara katılma cesaretini gösteren herkesi ayakta alkışlarım, önemli olan buna cesaret etmektir" dedi ve çok onore olduğunu söyledi... yani tabiki isteriz bizim compolarda manyak demolar çıksın ama en azından basit bile olsa yavaş yavaş bişiler olsun, en azından bu insanları heyecanlandırır...

biliyosunuz şuan assembly var. açılışını izledim, sunan arkadaş partiyi anlatırken "geçen yıl lifeforce/asd demosunun çıktığı parti" diye bahsetti. yani asd'nin demosu, partinin önüne geçmiş... orga bile direk bunu söylüyor... bizim partimizden dünyaca ünlü prodlar çıkar...

ben bu tarz hisse, bu sene bp08'de vamecum/rebels'i anons ederlerken "pek çok major partide compo kazanan, bilmemnerede 1. olan, nightshift de 2.olan ..." dedi netpoet... o an süper gaza geldim...

dip not, sanırım bu sene nightshift08'i yapıcaz yine... ona göre ... 7d8'le çakıştırmadan bişiler yapmak istiyorum...

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #6 : 03.08.2008 21:37:15 »
Hızlı düğmeleri aç

spaztica

İleti: 1.493

Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
gecenin en kral haberi oldu bu be bro... hatta sırf bu yüzden benden de bir release çalışır!
ondan öte, org konusunda full destek vermek istiyorum kanka; yapabileceğim ne varsa erkenden konuşalım...

kapışmak illa biriyle olmak zorunda değil, doğrudan olması da gerekmiyor; ama birisi xxx bob yapınca doğal olarak xxx+n bob yapmak isteği uyandırıyor; ben bu x+n modundan hiç keyif almamışımdır; ama bu, onun bir gerçeklik olduğunu değiştirmiyor. skor yapmak uğruna +n yapılan demo sayısı da hiç yabana atılacak kadar değil...

kişisel olarak bana keyif veren etken (en azından full aktif olduğum zamanda) yapılan product'larla, öne geçilen spread'lerle gurur duymaktı. Bilgi olarak herkesten daha deplasmanda idik, dökümantasyon hem yoktu, hem de dili farklıydı. x+n anlayışı scene'in genelinde olan durumu tanımlıyor. Bense x+n yerine stili olan, artistik unsuru güçlü olan release'leri severim; grubumuzun ası Turbo, çevresinde Max, Lydian gibi müzisyenler, Move, Ghost gibi çekirdek coder'lar olunca doğal olarak ZB'nin release'leri de kendine has oluyordu; bu büyük bir keyifti...

Elbette global ortamdaki arkadaşlarla bir araya gelmek ben de isterdim o dönemde; hatta 2 lisanımın olması avantajımdı. Ama lokal scene'de de çoğu şimdi kaybolmuş olan pek çok arkadaşımız oldu; bu scene'in en doğal yan ürünüydü; scene'i oluşturan iletişim ve paylaşım, bu arkadaşlık üzerine kuruluydu.

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #7 : 03.08.2008 22:05:13 »
Hızlı düğmeleri aç

spritus

İleti: 933

Çevrimdışı
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://resident.tr-demoscene.info
oyyy nightshift mi? işte bu süper bir haber. hmm şimdi demo filan yapmak lazım de mi? :P


tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #9 : 03.08.2008 23:17:32 »
Hızlı düğmeleri aç

GnoStiC


  • Ziyaretçi

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #10 : 03.08.2008 23:20:07 »
Hızlı düğmeleri aç

spritus

İleti: 933

Çevrimdışı
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://resident.tr-demoscene.info
bu post yanlış yerde sanırım :)
hem şöyle biraz açıklama da bekliyordum. kimdir nedir vs?
 
Alıntı yapılan: vigo;18704
http://www.slengpung.com/?id=12570
http://farm1.static.flickr.com/44/128533002_029bfa84a2_o.jpg
« Son Düzenleme: 03.08.2008 23:26:12 Gönderen: spritus »

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #11 : 04.08.2008 10:01:49 »
Hızlı düğmeleri aç

Bakkada

İleti: 1.073

Çevrimdışı
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: vigo;18698

dip not, sanırım bu sene nightshift08'i yapıcaz yine... ona göre ... 7d8'le çakıştırmadan bişiler yapmak istiyorum...

Hassiii..... DemoDojo hazirlan parti var :)

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #12 : 04.08.2008 11:05:40 »
Hızlı düğmeleri aç

endo

İleti: 687

Çevrimdışı
  • Administrator
  • *****
  • Hero Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.moldibi.com
Nightshift!! Super bi haber bu! Sabirsizlikla bekliyoruz!
- endo of glance -

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #13 : 04.08.2008 11:15:44 »
Hızlı düğmeleri aç

coze

İleti: 238

Çevrimdışı
  • ***
  • Full Member
    • Profili Görüntüle
harbiden sufer haber. tarihler belli olsun en kisa zaman mumkunse :)

tdsn'den 2 yazı..

« Yanıtla #14 : 04.08.2008 11:42:52 »
Hızlı düğmeleri aç

drey

İleti: 131

Çevrimdışı
  • ***
  • Full Member
    • Profili Görüntüle
    • http://www.emirdiril.net
Alıntı yapılan: Bakkada;18713
Hassiii..... DemoDojo hazirlan parti var :)


Tişörtlerimizle, posterlerimizle, robotumuzla, productlarımızla ve nicesiyle hazır olucaz! (yok yau)  :D