the scene > demoscene

tdsn'den 2 yazı..

(1/4) > >>

spritus:
her ne kadar tdsn olayı çok gerilerde kaldıysa da bazen açıp yeniden göz atmakta fayda var. aşağıda bu güzide textmag'imizden hala geçerliliklerini koruyan 2 tane yazı aldım. ssg'nin "scene'de sorun ne" konulu yazısı ve palpatine'in coding manifestosu konulu eğlenceli yazısı :
 

--- Alıntı ---::scene'de sorun ne? (ssg/arteffect)
 
herkesin bildigi gibi, turkish pc demoscene'in tek eksigi "release"ler...
basit intro'lardan bahsetmiyorum... demo'lar... $oyle ba$layip yarim saat
suren insani surukleyen demolar... yok i$te... pc'de ben hic turk demo'suna
rastlamadim... war diyen ortaya ciksin...
 
peki niye yok -veya yok denecek kadar az-? tom byron $oyle der: "eger bir
scene'de demo'lar release edilemiyorsa tek sebebi siki$ soku$ yoktur". tom
burada sacmalami$ besbelli.. pc scene'inde demo eksikliginin major sebepleri
$unlardir:
 
1 vakit yoktur. insanlar demo yapmak icin cok $evkli ve her turlu
potansiyele sahiptirler ama gunduzleri i$te geceleri de e$te olduklari
icin bir turlu demo kodlayamazlar. bu kesim konumuzun di$inda kaliyor.
 
2 beceri yoktur. coder'lar eblek eblek visual basic'te frp oyunu
kodlamaya cali$irlar. grafikerler adobe photoshop'ta hayvani plug-in'ler
kullanip i$lerin yava$ gitmesinden $ikayet ederler. muzisyenler ise
muzikleri cubase gibi programlarda yaparlar ve daha sonra coder'a "ne
demek 128 kanal midi calamiyorum" diye $ikayet ederler. bu kesim de
konumuzun di$inda kaliyor.
 
3 neyin eksik oldugunu kendileri de bilmezler. i$te bu kesim konumuz
dahilinde. turkiye'de demo gruplarinin cogu kaliteli coder'lar, baba
grafikerlerden ve de ote muzisyenlerden olu$mu$ken neden demo cikmaz?
bo$una du$unmeyin bunu ne onlar ne de ba$kalari biliyor. bunu ben $imdi
burada anlatacam dikkatle dinleyin:
 
eger elinizde bir coder, bir grafiker ve bir muzisyen varsa ve hala bir
demo cikaramiyorsaniz eksik olan tek $ey vardir: fikir. demo'lar sanat
eserleridir ve her sanat eseri gibi bir tema uzerine kurulu olmak
durumundadirlar. eger bir demo coder'in dondurdugu kuplerden, grafikerin
cizdigi alakasiz grafiklerden hele hele de muzisyenin yaptigi post-modern
muziklerden olu$uyorsa hele hele bunlar bir de alfabetik siraya gore
dizilmi$se o $eye demo denmez... halk arasinda bu tur sacmaliklara "coder'in
kup dondurdugu, grafikerin alakasiz grafikleriyle bulanmi$ ve post-modern
muziklerle bezenmi$ i$e yaramaz program" denir.
 
ne demi$tik? fikir. demo kodlarken tum elemanlari motive etmek icin oyle
bir fikir bulmalisiniz grup elemanlari "evet lam boyle bir demo yaparsak cok
kral" olur demeli ve i$e ellerinden geldigince sarilmamlilar.
 
demo'ya ba$lamak icin giri$ noktasi olarak "fikir"i secmemizin ana nedeni
eseri beceriden bagimsizla$tirmaktir. boylece iyi bir fikirle en boktan coder,
en gotten grafiker ve en bagirsaktan muzisyen bile iyi bir i$ cikarabilir.
fikir bir kere ciktiktan sonra ortaya cikacak eserde kod, grafik ve muzik
orani elemanlarin becerilerine gore dengelenebilir..
 
ornek verecem dayanamadim: mesela bir gun grubun hq'suna girdiniz ve "ulan
cok iyi bir fikir buldum bakin bir demo kodlucaz uzayli falan olcak ayni event
horizon'daki gibi bir gemi geliyor ve hangara giriyor falan sonra gemide
mistik olaylar olacak burada kodir konu$acak muzik olayin aki$ina gore gidecek
texture'leri ben cizerim" dediniz... millet te atladi "woa! evet! huleean!"
diye.. ama suklum puklum oturan coder'iniz suskun... "niye susuyon lan, lale?"
diye sordunuz. o da kekeleyerek "am.. ama.. ama... ben 3d bilmem kiii" dedi...
"hassiktir" demeden once bir du$unun.. coder'iniz 3d yapamiyor olabilir peki
ya grafikeriniz? madem coder o kadar maharetli degil verin grafikere... olmadi
grafiker de mi beceriksiz... eh o zaman dagitin grubu, durdugunuz hata...
scene'in seviyesini yukseltin...
 
fikir'le yola cikmanin ba$ka avantajlari da war... insanin dogasi geregi
bir$eyi ogrenmeye ba$ladiginda eger ogrendigi $eyin ne i$e yarayacagi hakkinda
bir fikri yoksa ogrenmesi cok zor olur. dolayisiyla once fikir'le yola
ciktiginizda insanlara ba$tan olaylari ogretmek yerine kendilerinin neleri
ogrenmeleri gerektigini gostermi$ hatta onlarin hayal gucunun de olu$acak
esere cok daha rahatlikla katilmasini saglami$ oluyorsunuz...
 
peki fikir bulurken nelere dikkat etmeli? yaa.. atladiniz hemen her
akliniza gelen fikre sonra grup elemanlari "event horizon? o da ne?", "uzay
cok banal abi yaa, yerde gecen bi$ii yapsak?", "abi ben noon'un stars'i gibi
bi$ii du$unuyodum" dediler... eh. yaziyi sonuna kadar okumazsaniz ba$iniza
gelecegi bu tabi. neyse. fikir bulurken aklinizda tutmaniz gereken en onemli
$ey, fikrin size ve grubunuza ne kadar yakin olmasi gerektigidir. buldugunuz
fikir ozellikle gunluk ortak payla$tiginiz $eylerden ortaya cikarsa "mesela
atiyorum: "coke" isminde bir demo yapiyorsunuz... coca cola kutulari donuyor
ortamda... arkada musician'in trackladigi bir "always coca cola" caliyor... ne
kadar guzel bir fikir yarabbi... ustelik her gun ictiginiz koladan ortaya
cikan bi$ii." grup onu olu$turmak icin hevesle atlayacaktir ortama.
 
bundan dolayi diyecegim o ki, "abi demo kodlayalim hayvani efektler olsun"
demeden once "demo kodlayalim guzel olsun" deyin.
 
$imdi uzayin bakalim hadi.
 
finest,
 
ssg
--- Alıntı sonu ---


--- Alıntı ---::1. manifesto (palpatine)
 
bir coder nasil kodmalidir
 
1. coder azar azar kodlamakla yetinmemelidir. ucundan, kiyisindan
kodlamakla yada kodluyormus gibi yapmakla scene yurutulemez. kodulacak
sey lame bi fikir bile olsa tam anlamiyla kodlamak sarttir.
2. kodlanmayan fikir agirlasir.
3. beklemek erdem degil caresizliktir.
4. herkes kendi kodunu yazmak ve gelistirmekle yukumludur. bireysel kodlar
olmadan, evrensel bi koddan soz edilemez. aksini dusunene lamer denir.
5. olmuyorsa olmuyor kurali: m$ programcilari kullansin diye optimizer
kodlamak kadar anlamsiz bi is daha bulunabilir, ama zor olacaktir.
6. coder dedigin koddu mu oturtur.
7. islak olmayan bi kodlama sureci dusunulemez.
8. mohorovicic kanunu: her programda kodlama stilinin degistigi bi satir
vardir. bu noktaya kisaca moho. kod sureksizligi denir. buraya kadar
temiz ve optimize kod yazmaya calisan coder, buradan sonra cabucak
bitsin anlayisi icerisine girer.
9. baskasinin kodunu, text'leri degistirip ben yaptim diye rel eden adama
lamer denirken, baskasinin web sitesini hack edip oraya bi seyler yazan
yahut baskasinin kodunu kirip, ben sunu bunu kirdim diye ortalikta
dolasan adamin goklere cikarilabilmesi, amerika'lilara ozgu deger
yargilari gerektirir.
10. coder, fool-proof dedikleri turden kod yazmaya calismaz, cunku douglas
adams'i coktan okumustur ve evrenin 'fool' yaratmakta kendinden daha
becerikli oldugunu bilir.
11. gauss yasasaydi iyi coder olurdu.
12. tanri, butun evreni tek opcode'ta render edebilen bi coder mi yoksa?
13. visual diller pandora kutusudur ve kapatmak mumkun olmasa bile bu
ugursuz kutunun acilmis oldugunu hatirlamak yararlidir.
14. elegance is a 'must'.
15. -turk coder'lari cok guclu. (alman hatun helga)
16. nasil, sci'i takip edip dergilerde falan su universite bu durumda, bu
univ. su durumda, yeterince makale yazilmiyor, vs vs, yazilari yazdigi
halde kendi konusunda bi tek makale yayinlamayan prof.lar, dr.ler bilim
adami sayilmazsa, kodlama yada gfx. music gibi islerle ugrasmadan geyik
yapanlarda scener sayilmaz.
17. scener olmak icin insanin kendi disinda bi sey olmasi gerekmez, scene
mag. ve party'leri takip etmesi scener'larla sohbet etmesi bile
yeterlidir. bu madde 16. madde ile celiskili degildir.
18. kagida bi kac satir yazmakta zorlaniyorum ama klavye'de sayfalarca
dokturebilirim, sonum ne olacak acaba?
19. database, dtp, cad gibi isler aslinda tam coder'lik islerdir. ama bu
alanlardaki teknolojik gelismenin onlenip, kimi firmalarin ve insanlarin
kazancinin garantiye alinmasi icin yalnizca programcilarca yapilir.
20. programcilar iyi insanlardir, programlari hizli yazarlar, neseli ve
olgun insanlardir. bilgisayardan anlamazlar ayriii.
21. bu manifestodaki madde sayisi yazarin 98'de cikan versiyonuna esittir.
--- Alıntı sonu ---

ssg:
bu nerdeyse 12 yillik article'a artik katildigimi pek soyleyemeyecegim :) o zamanin kosullariyla bugun oldukca farkli. o donemin yogun ama wasted uretkenlik enerjisine sahip scene enthusiast kitlesi (#coders tayfasi) bugun yok.
 
bunun otesinde sorun tespitinin de artik ucuzluk oldugunu dusunuyorum. o kadar sorun tespiti article'i yazacagina iki demo kodlasaydin da dersimizi alsaydik diyorum 12 yil onceki ssg'ye. fikir eksikmis bulaydin fikir de kodlayaydin o zaman artis.
 
umut sarikaya karikaturu olarak: "abi scene'de problemin ne oldugunu tespit etmek yasaklanmis"
 
ssg

skate:
ben bugünkü ssg'ye bir demo kodlasan da millet asıl bugün görse göreceğini diyorum. :)

GnoStiC:
ssg'nin yazdiklarinin coguna katiliyorum, ek olarak scene icindeki rekabet'te onemli;

daha dun asm-one'in yenisi ciktimi acaba diye sitesine girmisken, tarihcesini bir okudum.. asmone'in gelismesinde, asmpro adli rakibinin ortaya cikmasinin onemi hemen goze carpiyor..

rekabetin onemli oldugunu sahsen, oncelikle amiga doneminde ankaradan cikan trauma grubunun demosu uzerine gaza gelip cikarttigimiz eserlerden hatirliyorum.. cemetery news 3'un acilis introsunu bir izleyin.. exa (ex-giga)'nin ozellikle isik kaynaginin dolasmasi konusunda cok heyecanli oldugunu bugun gibi hatirliyorum (traumanin demosundakinden daha iyi olmasi konusunda).. trauma'nin demosu cikmasaydi, exa gaza gelmeseydi, bu kadar guzel bir intro ortaya cikarmiydi emin olamiyorum..

diger bir donem ise pc analog donemi.. neredeyse ilk intromuzdan son intromuza kadar kendimiz calip kendimiz oynadik.. o intro/demo'lardan daha iyisini yapabilecek insanlardik hepimiz ama bizi gaza getirecek bir rakip grup yoktu ortalikta.. bizi gaza getirecek rakipler olsaydi, neler cikardi ondan da emin olamiyorum..

su an su saatte, yatmak yerine oturmus code yaziyorum.. .. diye bir cumleye baslamistim ama sonradan, su yazinin linki vermek geldi icimden;
http://www.btinsan.com/1114-04.asp

spaztica:
plazma'daki yazım da zaten buna benzer bir yazıyı temel alıyordu... ama bu daha net derlemiş sanırım. bu arada da ilgilenenler için 645 yayınlarından 'Bir Hacker Manifestosu' kitabı çıkmış; merak edenler kaçırmasın...

rekabet scene'in en önemli unsuru; diş bileyeceğin bir grup olmadı mı, scene'nin tadı kalmıyor, evet. bu kendini gaza getirmekle alakalı, eğer kendi başına motive olup, yoğunlaşabiliyorsan ne ala, 2-3 product üretebilirsin, ama sonrasında illa ki birileri senin yaptığınla ilgilenir, seni motivasyon aracı olarak kullanır ve daha iyisini yapmaya çalışır. bu rekabet, olumsuzluğu değil, hep daha iyiye gidişi barındırır. tıpkı iki ayrı bilim ekibinin aynı konuda daha hızlı sonuca ulaşmak için çabalaması gibi...

manifestoyu çok beğendim, "kodlanmayan fikir agirlasir" gibi kişinin kendi içindeki konulara da değinecek kadar samimi... ara ara okumak lazım, daha da önemlisi kodlamak lazım...

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git