ulan kafasında saçı kalmayan KALMS/TBL (ki bu demoda bişi yapmadı) şurda geçen yazışmaları görse ne düşünürdü acaba...
Ben söyleyeyim pek iyi düşünmezdi. Özellikle Kasa-Demo' nun "rigging" hakkındaki "eleştirisi"nden sonra.
"Rigging" eleştirisini görünce dalgınlığa gelinmiştirde öyle yazılmıştır diye düşünmüş geçmiştim gerçi, ama ısrarla "rigging" deniyor. Kasa demo ya 3D terminolojisinde bir bocalama yaşıyor, ya da ecnebinin "trolling" diye tanımladığı davranış içine giriyor.
Hani belki hoş gözükmeyecek ama kayda geçsin diye de rigging' in ne olduğunu yazayım.
"Rigging", ya da "character setup" kabaca animatörlerin karakterleri canlandırırken kullanacağı kontrollerin oluşturulması işlemine deniyor (Aslında Karakteri modeller' dan alıp Animator için animasyon yapılacak hale getirme işidir, yani işin içine en basitinden karakterin weighting' inden tut, işlemler sırasında programın yetersiz kalması halinde programın kabiliyetini geliştirmek için scripting ya da daha ötesinde programın API' lerini kullanarak resmen plug' in yazmaya kadar girer.). Işi yapan kişiye rigger, ya da daha yaygın tabirle character TD (Character Technical director) deniyor.
Kısaca rigging Animatörleri ilgilendiren bir konu. (Hatta Rigger' lar espri olarak yaptıkları işe "Making Animators happy" derler, çünkü kullanışlı rigging' ler animasyon işini oldukça kolaylaştırabilir.
Fakat animasyonu "kötü" yapmaz. ışi ya zorlaştırır ya kolaylaştırır, kötü bir rigging' le de iyi bir animasyon yapılabilir. Gnomon' un zamanında karakter animasyon training DVD ' sini ornek olarak verebilirdim ama kaldırılmış. Orada Cameron Hood, (Dreamworks' ta animatör idi, şimdi DreamWorks' un animasyon yönetmenlerinden (!) biri olmuş! daşşaklı adamdır.) bizim Alex Alvarez' in taş devrinden kalma rigging sistemini kullanarak, jilet gibi bir iş çıkarmıştı. Bilenler bilir.
Neyse, kısacası bir animasyona bakarak rigging' in kötü olduğunu söyleme imkanı yok, böyle bir şey söz konusu değil. Ancak ortam geliştirme dosyasını (3dsmax ise .max sahne dosyasını, Maya ise .ma/.mb sahne dosyasını) ilgili 3d programında açıp karakterin rigging' ini (Karakter kontrollerini) inceledikten sonra rigging üzerine kalem oynatılabilir. Max' çıların Character Studio (şimdi adı değişmiş başka bir şey olmuş) su olduğundan Rigging meselelerine pek girmezler, onların sistemi max tarafından hazır verilmiştir. Gerçi Max kullanan sağlam character TD' ler var
/Edit:
Bir Character TD' nin demoreel' i size bir konu hakkında bir fikir verir:
Maya üzerinde rigging:
http://www.youtube.com/watch?v=Vhh5FzvxH_M/
Neyse, tamda favori Rigger' im Jason Schleifer' in youtube' a bir kaç gün önce düşmüş interview' ini izlerken bunları yazıyor olmak benim içinde ilginç oldu. (!)
http://www.youtube.com/watch?v=6jQK5pMCQgE&eurl=